Tabung Cuti Cuti Malaysia

Suka Makan Macam Kami Sila Ikut

Semoga Berkekalan...!

Daisypath Anniversary tickers

Tuesday, February 7, 2012

Hafalan Shalat Delisa - preview

Salam pagi 7 Februari 2012,

pagi - pagi ni carimakan teringat pulak nak ber'entry' filem dari Indonesia yang carimakan berkesempatan tengok di Astro First. Mula-mula dulu, ada kawan bagi link trailer di FB, carimakan layan. Bila keluar di Astro First terus carimakan subscribe, sebab tak pasti ada ditayang di pawagam atau tak.

HAFALAN SHALAT DELISA, itulah nama filem yang carimakan tonton. Sebuah filem yang ringkas tapi padat dengan mesej yang hendak disampaikan.

 
Sinopsis, mengisahkan Delisa (Chantiq Schagerl), anak bongsu kepada Abi Usman (Reza Rahadian) & Ummi (Nirina Zubir), adik bongsu kepada 3 kakaknya..Fatimah (Ghina Salsabila), Aisyah (Reska Tania Apriadi), Zahra (Riska Tania Apriadi). Permulaan jalan cerita, mengisahkan Delisa yang yang berumur 6 tahun yang perlu menghafal surah di dalam shalat memandangkan beliau akan menjalani ujian amali shalat bersama Ustaz Rahman pada 26 Disember 2004.
Sampai di hari kejadian, ketika sedang bersiap untuk ke ujian amali, gempa sudah berlaku dan ketika Delisa sedang kusyuk melakukan ujian amali shalat, tsunami datang menghentam dan Delisa juga terlibat di bawa hanyut air deras. Setelah beberapa hari pengsan, Delisa telah diselamatkan oleh anggota penyelamat dan di bawa ke hospital. Alhamdulillah, Delisa masih hidup tapi kakinya terpaksa dipotong kerana luka yang teruk.
Berita Acheh ditimpa tsunami telah sampai ke pengetahuan Abi nya. Bergegas pulang dan lihat tiada siapa alih keluarganya yang tinggal. Akhirnya Delisa berjaya bertemu dengan Abinya selepas Pak Acan membaca nota tulisan Delisa. Gembira dapat berjumpa semula dengan Abinya walaupun sedih atas pemergian 3 kakaknya ke syurga, dan Umminya belum ditemui.
Delisa bangkit, di tengah rasa sedih akibat kehilangan, di tengah rasa putus asa yang mendera Abi Usman dan juga orang-orang Aceh lainnya, Delisa telah menjadi malaikat kecil yang membagikan tawa di setiap kehadirannya. Walaupun terasa berat, Delisa telah mengajarkan bagaimana kesedihan bisa menjadi kekuatan untuk tetap bertahan. Walau air mata rasanya tak ingin berhenti mengalir, tapi Delisa mencoba memahami apa itu ikhlas, mengerjakan sesuatu tanpa mengharap balasan.
Untuk pengetahuan, filem ini hasil adaptasi dari sebuah novel terlaris dari karya Tere Liye yang juga berjudul HAFALAN SHALAT DELISA.


pada yang teresak-esak tengok Ombak Rindu tu, rasanya patut jugak menonton filem ini. Filem yang tiada di Malaysia. 10/10 dari carimakan.



2 comments:

Penaja